Odkrywając dziedzictwo: Projekt „Podziemna Nowa Huta” na Os. Szkolnym

Strona główna » Newsy » Odkrywając dziedzictwo: Projekt „Podziemna Nowa Huta” na Os. Szkolnym

Projekt „Podziemna Nowa Huta”

Muzeum Krakowa podjęło współpracę z firmą Jawor sp. z o.o. z Brzeska w celu przeprowadzenia remontu i adaptacji pomieszczeń na osiedlu Szkolnym 22. Wartość prac wynosi 2 826 540 zł i jest finansowana ze środków Muzeum Krakowa. Osiedle Szkolne 22 stanie się tymczasową siedzibą Muzeum Nowej Huty w trakcie remontu i rozbudowy dawnego kina Światowid.

Reklamy

„Podziemna Nowa Huta” to projekt, który ma na celu przekształcenie kilku schronów przeciwlotniczych z okresu zimnej wojny w przestrzeń wystawienniczą. Projekt opiera się na teorii interpretacji dziedzictwa, która zakłada nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również inspirację i odwołanie się do osobistych doświadczeń odbiorcy.

Pierwszy etap projektu zakończył się w 2019 roku, kiedy to otwarto wystawę „Stan zagrożenia” w schronie pod Zespołem Szkół Mechanicznych nr 3 na os. Szkolnym 37. Obecnie trwają prace nad kluczowym etapem projektu, który obejmuje lokalizację na os. Szkolnym 22, gdzie powstanie główna wystawa „Podziemnej Nowej Huty”. Przestrzeń ta będzie wykorzystywana nie tylko jako schron przeciwlotniczy, ale także inne pomieszczenia na parterze budynku.

Schrony przeciwlotnicze stanowią ważny element historii Nowej Huty. W latach 50. XX wieku, w obliczu zagrożenia zimnowojennego, władze PRL przystąpiły do ich budowy na terenie kraju. W Nowej Hucie powstało ponad 250 takich schronów w latach 1953–1960, zlokalizowanych głównie w podziemiach bloków mieszkalnych, budynkach użyteczności publicznej oraz na terenie zakładów pracy.

Projekt „Podziemna Nowa Huta” nie tylko przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego miasta, ale również stanowi wyjątkową okazję do refleksji nad historią i przyszłością Nowej Huty oraz Europy. Jego realizacja pozwoli na stworzenie przestrzeni edukacyjnej i kulturalnej, która będzie dostępna dla mieszkańców i turystów, przyczyniając się do lepszego zrozumienia przeszłości i teraźniejszości regionu.

0 0 zagłosuj
Ocena artykułu
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, napisz komentarz.x